Gå til innholdet
Strandaskinke vs Gilde Spekeskinke.pptx

NORTURA ETTERLIGNER MERKEVARESUKSESSER

Grilstad AS klager Nortura SA inn for Næringslivets Konkurranseutvalg for brudd på markedsføringsloven § 25 og § 30. Grilstad fremmer krav om endring av Nortura sitt design på Gilde Spekeskinke urøkt 150 g og Gilde Hamburger Original, Cheeseburger og Baconburger.

Grilstad AS klager Nortura SA inn for Næringslivets Konkurranseutvalg for brudd på markedsføringsloven § 25 og § 30. Grilstad fremmer krav om endring av Nortura sitt design på Gilde Spekeskinke urøkt 150 g og Gilde Hamburger Original, Cheeseburger og Baconburger.

Grilstad er skuffet over at konkurrenten tyr til etterligninger. Nortura fremhever på sine nettsider “nyskapende” som en av sine viktigste verdier. Denne saken viser imidlertid at storselskapet, isteden for å gå foran med nyskapende arbeid, har lansert direkte etterligninger av Strandaskinke og Grilstad sin hamburgerserie.

Grilstad er markedsleder på spekeskinke gjennom sin merkevare Stranda, samt på frosne hamburger under Grilstad-merket. Til den store spekemat- og grillsesongen i år har Gilde gjort designmessige grep som legger seg tett opp mot Grilstad sine merkevarer. Grilstad har besluttet å fremme kravet om endring inn for Næringslivets Konkurranseutvalg (NKU) for brudd på markedsføringsloven § 25 (God forretningsskikk) og § 30 (Etterligning av annens produkt).

STRANDASKINKE
Strandaskinke er, og har gjennom mange år vært et av Grilstad sine mestselgende produkter. Strandaskinke har status som et kjent kvalitetsprodukt innen kategorien spekevarer, og er det desidert mest solgte spekeskinkeproduktet i Norge. Stranda har en total markedsandel på spekeskinke i verdi på 42,0%. Enkeltproduktet Strandaskinke ligger med en markedsandel på 28,6%. (Kilde: Nielsen, siste 52 uker pr 15.06.14.)

Gilde Spekeskinke urøkt hadde et helt annet uttrykk før designendringen i mai. Grilstad stiller seg uforstående til hvordan de faste brukerne av Gilde Spekeskinke urøkt skal kunne finne igjen produktet i butikkhyllen, da det er totalt forandret utfra opprinnelig design. Gilde Spekeskinke urøkt 150 g har en markedsandel i verdi på 2,0%. (Kilde: Nielsen, siste 52 uker pr 15.06.14.)

“Grilstad ønsker et mangfold av produkter på spekeskinker som kan bidra til flere bruksområder og økt forbruk. Vi reagerer på at den største aktøren innenfor kjøttvarer, Nortura, ikke velger å gå egne veier for å utvikle varegruppen”, sier markedsdirektør Oskar Gjærde.

GRILSTAD HAMBURGERE
Grilstad har i flere år vært markedsleder på frosne hamburgere. Grilstad har en markedsandel i verdi på 64,9%. Til sammenligning har Gilde, i samme periode en markedsandel på 5,9%. (Kilde: Nielsen, siste 52 uker pr 15.06.14.)

Gilde lanserte til grillsesongen i år tre produkter på frosne hamburgere. Grilstad mener Gilde har lagt seg ulovlig tett opp til Grilstad sine eksisterende produkter for frosne hamburgere gjennom sitt design på denne lanseringen.

Grilstad ønsker sunn og god konkurranse i varegruppene og mener det er bra at andre leverandører tar opp kampen med markedslederen, men at målet om økte markedsandeler søkes nådd ved ulovlig etterligning reagerer Grilstad sterk mot.

Grilstad - Gilde hamburger alle 3