– Vi vet at stadig flere forbrukere tar valg ut fra miljøhensyn. Mange vil gjerne velge den mest bærekraftige emballasjen. Derfor har vi preget «2/3 RESIRKULERT» i plasten på baksiden av pakningene med resirkulert plast når vi nå relanserer Grilstad-sortimentet med ny logo, forteller Wiig. Pakningene med resirkulert plast er også merket med et eget symbol: et grønt hjerte.Grilstad har samarbeidet med den internasjonale emballasjeprodusenten Wipak om utvikling av den nye emballasjen, som både beskytter produktet, holder matsvinnet nede og gir minst mulig miljøavtrykk. Grilstad er først i Norge til å ta i buk resirkulert plast fra Wipak, i første omgang i den flate emballasjen til de tre bestselgerne Jubelsalami, Gullsalami og Trønderfår.
Økt andel resirkulert plast reduserer utslipp og er et viktig ledd i EUs satsning på sirkulær økonomi. Økt bruk av gjenvunnet plast vil også bidra til at mer plast blir samlet inn og sortert. – Mye plastemballasje går til resirkulering, men for å ha en sirkulær økonomi må vi også ha økt etterspørsel etter den resirkulerte plasten. Dette er det flott at Grilstad gjør noe med, sier Kari-Lill Ljøstad i Grønt Punkt Norge, selskapet som sørger for finansiering og drift av returordningene for plastemballasje her i landet.
– I Grilstad tenker vi langsiktig og satser på kvalitet, innovasjon og produktutvikling. På de fire anleggene våre har vi allerede sluttet å bruke fossilt brensel. Og vi utvikler sunnere produkter med mindre salt og fett, sier konsernsjef Jørgen Wiig.
Samtidig med lanseringen av resirkulert emballasje får Grilstad ny logo. Mange som har levd noen år, vil nikke gjenkjennende til matklokka over navnet. Matklokka på Grilstad gård er tilbake etter at den forsvant fra logoen i 1994. – Den nye logoen illustrerer at Grilstad er forankret i både moderne og tradisjonelle verdier. For oss er nyskaping og bærekraft uløselig knyttet til skikkelig håndverk, sier konsernsjef Jørgen Nicolay Wiig.
Grilstad AS startet som spekepølsefabrikk i Trondheim i 1957 og er markedsleder innen spekevarer: Spekepølse under Grilstad-merket, spekemat under Stranda-merket og premium spekemat under Tind-merket. Grilstad er også markedsleder innen frosne hamburgere. Grilstad har 405 ansatte fordelt på fire egne produksjonsanlegg i Trondheim, Stranda, Brumunddal og Østersund, og egne salgs- og markedsorganisasjoner for dagligvare og storkjøkken.
Kontakt:
Jørgen Nicolay Wiig, Konsernsjef
907 90 740
jorgen.wiig@grilstad.no