Gå til innholdet
Bordpakninger

Hedres med Merket for god design

Grilstad har laget en emballasje med skrulokk som setter forbrukernes behov i fokus. Dette ble hedret med det ettertraktede "Merket for god design" under Designdagen 2.april, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.

       Merket_for_god_design_small_no

Til kamp mot tørr pølse

Tørre pølseskiver som ligger i en istykkerrevet emballasje er en av livets konstante, små irritasjonsmomenter. Inntil nå: Grilstad revolusjonerte i høst påleggshyllen med sin emballasje med skrulokk.

– Innovasjon er en av våre kjerneverdier, og da må vi være i stand til å tenke nytt på alle områder. I tillegg til å jobbe frem innovative produkter, er emballasje en viktig faktor for å gjøre hverdagen enklere og bedre for forbruker, sier sortiments- og utviklingssjef Terje Sørnes.

Grilstad har lenge sett etter en løsning for mer funksjonell og forbrukervennlig innpakning av spekepølser. I forbrukerundersøkelser avdekket de at folk synes pakkene er problematiske å åpne. De revner ofte når de åpnes, lukkefunksjonen fungerer ikke og pakningene holder seg ikke tette. Det fører til mindre appetittlig pålegg med kortere holdbarhet etter at emballasjen er åpnet.

Ideen til skrulokkløsningen henter inspirasjon fra et smørbeger en av Grilstads medarbeidere tok med hjem fra Tyskland. Samtidig ønsket leverandøren å reposisjonere seg som merkevare. Det innebar å utvikle ny design for hele Grilstads sortiment innen spekevarer. 

Millionsuksess og stor begeistring
Med på laget fikk Grilstad emballasjeprodusent RPC Superfos og designbyrået Strømme Throndsen Design. De gikk i gang med å utvikle en ny pakning. Resultatet ble en emballasje med praktisk og hygienisk åpne- og lukkefunksjon, som ser så delikat ut at den kan settes rett på bordet som serveringsfat.

Høsten 2013 kunne Grilstad lansere sine bestselgere – Jubelsalami, Supersalami og Trønderfår – i den nye bordpakningen. Siden den gang har pølseglade nordmenn kjøpt de tre pakningene for om lag 50 millioner kroner.

– Vi tar markedsandeler og driver veksten innenfor både salami og fårepølse. I tillegg har vi fått masse oppmerksomhet og ros i aviser, fagpresse og i sosiale medier. Vi har klart å begeistre påleggs-Norge med god design, sier Sørnes fornøyd. 
 
Påleggsrevolusjon
Her vinner funksjonalitet, mener juryen, som gleder seg over at de ikke lenger vil få tørre pølseskiver. Markedsinnsikt har på en vellykket måte blitt utnyttet for å skape et flott og relevant produkt for brukeren. Emballasjen fungerer både til oppbevaring og servering, og kan fint stå på bordet. Dette er en ærlig, innovativ og annerledes løsning som gir oss en grunn til å velge produktet i butikkhyllen. Her har bedrift og designbyrå løst sin utfordring hundre prosent på en måte som forenkler hverdagen til forbrukeren. Dette er enkel og intuitiv design som lett kan innarbeides hos konsumentene og all annen type pålegg. Juryen mener Grilstad setter en helt ny standard for kategorien.

Bordpakninger

Kontaktpersoner Grilstad:

Terje Sørnes
Sortiments- og utviklingssjef
901 26 310
terje.sornes@grilstad.no

Oskar Gjærde
Marketingdirektør
958 35 671
oskar.gjerde@grilstad.no

Kontaktpersoner Norsk Designråd:

Line Aandal Røijen
Prosjektleder 
911 74 639
lar@norskdesign.no

Grete Kobro
Informasjonsdirektør
907 65 971